Een nieuwsbrief schrijven; kinderspel met dit stappenplan

  • algemeen
  • nieuwsbrief
  • stappenplan
February 2017
Een nieuwsbrief schrijven; kinderspel met dit stappenplan

Wat het doel van je nieuwsbrief ook is, een nieuwsbrief is en blijft een krachtig medium om je doel(en) te bereiken. En wat je doel ook is, je wilt dat die nieuwsbrief waar zoveel tijd en aandacht in gestopt is ook daadwerkelijk gelezen wordt. Toch?

Volg dit stappenplan voor het maken van een nieuwsbrief

  • Stap 1: Wat is het doel van de nieuwsbrief?

Bepaal vooraf wat het doel van je nieuwsbrief is. Wil je iemand informeren, overtuigen en activeren of juist inspireren en activeren? Als je je doelen duidelijk hebt, kun je gerichter aan je nieuwsbrief beginnen.

  • Stap 2: Wat is de doelgroep naar wie de nieuwsbrief verzonden wordt?

Wie gaat je nieuwsbrief lezen? Spreek je die aan met je of is u in dit geval meer gepast? Maar ook het geslacht, koopgedrag, de interesses en de publieksgroep spelen een rol. Gebruik geen vakjargon wanneer je 'leken' probeert te informeren. Wat voor jou vanzelfsprekend is, is voor een ander vreemde taal. En hoe kun je jouw boodschap overbrengen als je doelgroep je niet verstaat en begrijpt?

  •  Stap 3: Wat is / zijn de behoeften van de doelgroep?

Wij zijn eigenlijk allemaal dagelijks op zoek naar onderstaande content behoeften. Speel hier dus op in, rekening houdend met de verwachtingen van de ontvanger.

  1. Op zoek naar het laatste nieuws
  2. Bij een groep willen horen
  3. Geïnspireerd worden
  4. Exclusiviteit zoeken
  5. Op zoek naar vermaak
  6. Een mening delen
  • Stap 4: Wat wordt de inhoud van de nieuwsbrief?

Verzamel al je tekstuele content en voeg pakkende visuals toe.

  • Stap 5: De structuur

Over het algemeen geldt de regel; zet je belangrijkste informatie / boodschap bovenaan zodat de ontvanger deze in ieder geval niet mist. Werk niet naar een climax toe. Wij, mensen, zijn lui en scannen en scrollen zonder over het algemeen de hele tekst te lezen. Houd het dus beknopt en ga direct recht op je doel af. 

  •  Stap 6: Voorkom lange teksten

Teveel tekst zorgt voor afhakers. Punt. Schrijf zoals je praat voor betrokkenheid.

Waren dit nuttige stappen en hebben zij jou wellicht geholpen? Wij horen graag je mening of share dit op Facebook.